05 May 2011

Allah Lebih Mengetahui...

بسم الله الرحمان الرحيم

Alhamdulillah. Allah telah membuatkan saya berfikir. Berfikir tentang perjalanan hidup selama masih bernyawa di dunia ini. Andai diimbas kembali kehidupan yang lalu, satu per satu, pasti ada saatnya kita pernah berada di atas menikmati kegembiraan serta kejayaan yang dikecapi dan pasti ada jua saat kita jatuh, sedih dalam menghadapi dugaan hidup.

Baiknya Allah

Pernah tak terjadi pada diri, satu ketika terasa ingin melakukan sesuatu yang kurang berfaedah tapi dengan kuasaNya, Allah telah mengubah sesuatu itu dengan kebaikan.

"Yeay! Esok cuti. Boleh tengok movie best dan tidur puas2." - monolog hati M.

Tiba-tiba, suara R kedengaran,

"M, jom esok jogging pagi2. Lama tak bersenam kan? Lepas tu kita study sama2 ye."

M terdiam. Terpaku.

Betapa baiknya Allah yang telah mendatangkan peringatan melalui kata-kata sahabatnya itu supaya tidak mensia-siakan waktu lapang dengan perkara kurang berfaedah. Benarlah,


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(QS Al-Baqarah: 216)



Allah Maha Mengetahui segalanya. Bersyukurlah andai ada peringatan dariNya tika kita terleka seketika. Sesungguhnya, Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya.



1 Mei 2011

Apa ada pada 1 Mei? Mestila cuti sempena Hari Pekerja. Beberapa hari sebelum 1 Mei 2011, saya mendapat ajakan menyertai jaulah Makam Auliya'. Ajakan ini sekadar untuk memenuhi tempat kosong pada awalnya. Untuk tidak menghampakan serta memudahkan urusan sahabat, saya terima.

Awal pagi Ahad terasa malas untuk bersiap bila memikirkan bayaran yang agak 'lari' dari bajet sebenar (Astaghfirullahalazim~). Tapi, janji harus dipenuhi. Diri dipaksa untuk bersiap sekadarnya. Dan tiba saat awal jaulah, saya dan rombongan jaulah disambut dengan bas yang selesa dan celoteh ustaz selaku tour guide kami.

Namun, celoteh bukan sekadar celoteh. Celoteh itu penuh makna. Cara penyampaian ustaz menarik hati serta otak saya untuk berfikir kembali, adakah jaulah ini sekadar membuang masa? Oh, tidak. Secara umumnya, saya berasa bersyukur kerana terpilih bersama mereka menjejaki sejarah para auliya'. Andai kata saya membatalkan penyertaan saya, belum tentu lagi diri ini akan melakukan perkara-perkara yang bermanfaat di rumah.

Alhamdulillah, Allah telah mentakdirkan yang terbaik buat diri ini. Pengajaran yang diperolehi adalah niat dalam melaksanakan sesuatu perkara itu penting. Andai ianya kerana Allah, insyaAllah tak akan sia-sia. =)


Jaulah Makam Auliya'

Ustaz Zahari, ustaz yang berpengalaman dan tinggi ilmunya

[gambar sesat] coklat pembekal tenaga serta sumber senyuman kami =)

Destinasi pertama : Makam Sayyidah Nafisah

pintu masuk Masjid Sayyidah Nafisah

pintu masuk bagi akhawat


Destinasi 2 : Masjid Amru Ibn Al-'As

hadapan Masjid Amru Ibn Al-'As
- masjid tertua di dunia
- kenali Amru Ibn Al-'As DI SINI

di dalam masjid

Destinasi 3 : Makam Imam Waqi'

pintu makam
- Imam Waqi' merupakan salah seorang guru kepada Imam Syafi'i

Destinasi 4 : Makam Imam Syafi'i

pintu utama ke Makam Imam Syafi'i

Makam Imam Syafi'i
- info mengenai Imam Syafi'i DI SINI atau HERE

tapak kaki Rasulullah SAW yang diletakkan berhampiran Makam Imam Syafi'i

Makam Sheikh al-Islam Zakariyya al-Ansari
- selanjutnya DI SINI

simbolik

Destinasi 5 : Makam Hassan al-Banna

pintu pagar luar makam
- maklumat tentang Hassan al-Banna tekan link DI SINI

makam terletak di kawasan tinggi pada sebelah kanan gambar

Destinasi 6 : Makam Rabi'atul Adawiyah


makam srikandi Islam yang dihias cantik

Destinasi 7 : Makam Uqbah Ibn Amir

Masjid Uqbah Ibn Amir

Makam Uqbah Ibn Amir
- siapakah beliau? Lihat DI SINI

dikatakan Hajarul Aswad

Destinasi 8 : Makam Ibnu Atho’ilah al-Iskandary

Masjid Ibnu Atho’ilah al-Iskandary
(tiada gambar makam, tak sempat ambil)
- penulis kitab Al-Hikam
- info selanjutnya, klik DI SINI

Makam Sayyidi Lukmal Bin Ilham
- terletak di bahagian luar masjid
- batu nisannya berbau wangi

Destinasi 9 : Makam Sayyidi Ashraf Jabir Ar-Rifa’ie Al-Husaini (Wali Soghir)

lelaki di dalam gambar merupakan bapa kepada Sayyidi Ashraf Jabir Ar-Rifa’ie Al-Husaini (Wali Soghir)

Sayyidi Ashraf Jabir Ar-Rifa’ie Al-Husaini (Wali Soghir)
- 3 tahun dah hafal Al-Quran.
- meninggal dunia pd usia 4 tahun.
- bile ditanya bapanya bagaimana beliau mendidik anak, bapanya dengan rendah diri menjawab "kullu min 'indiAllah"(semuanya dari Allah). SubhanaAllah..

Bersyukur

Alhamdulillah. Allah telah menggerakkan hati saya untuk menerima tawaran meneruskan pengajian di sini, Mesir. Kalau tidak, tak kan dapat saya menelusuri sendiri sejarah wali-wali Allah dan mengambil iktibar dari kisah perjuangan mereka dalam menuntut ilmu, memperjuangkan syariat Islam dan banyak lagi.

Sungguh. Allah Maha Mengetahui. Yang tersirat, apatah lagi yang tersurat. Yang tersembunyi, apatah lagi yang jelas serta nyata. Kuasa Allah mengatasi manusia, mengatasi segala-galanya.

Wallahu'alam


4 comments:

Izzati Hashim said...

Salam (=

akak! kalian singgah di Makam Imam Hassan Al-Banna ke?

wah~~~ dah blh p yer?

ingat dulu, masa naik tremco ke piramid, musyrif yg bawa kami kata pak cik Arab kata, kat bawah tu ada makam Imam Hassan Al-Banna tapi xleh nak g dekat -.-

W Nurhadhirah A said...

Waalaikumussalam wbt. =)

aah. Alhamdulillah, dpt singgah. jalan n kawasan sekitar kosong xde org kawal pn. kesan baik dr revolusi, mungkin? =)

Izzati Hashim said...

Alhamdulillah! Nak kena p ni, insyaAllah (=

alhamdulillah. IM dah kembali bebas, bebas bersuara, bebas utk terus memperjuangkan Islam. Alhamdulillah (=

W Nurhadhirah A said...

Alhamdulillah.. moga Allah permudahkan perjuangan mereka =)