17 March 2011

Sakit Itu Nikmat

Alhamdulillah, sudah 4 hari ada di Cairo, Mesir. Teringat masa sampai di Cairo International Airport, sejuuukk! 10 °C masa tu. Perubahan suhu dan cuaca yang drastik! No wonder la sekarang ramai tak berapa sihat~ Selsema. Hidung tersumbat. Demam. Sakit Tekak. Batuk. Sakit kepala. Mesti kena salah satu penyakit ni kecuali mereka yang ada immunity tinggi la. Kalau kena semuanya memang seksa (feel it T_T).

Tapi wahai diri dan sahabat, usah bersedih andai sakit menimpa diri. Bersyukurlah, kerana Allah sayangkan dirimu.

"Mengapa Allah akan menyiksamu, jika kamu bersyukur dan beriman. Dan Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui."
(QS. An-Nisaa: 147)

Ketahuilah, sakit itu sebenarnya penghapus dosa.

Dalam satu waktu, Rasulullah SAW menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkanNya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapus dosa-dosamu."


"Tidaklah orang Muslim ditimpa cobaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya."
(HR. Bukhari-Muslim)

"Tidaklah seorang muslim tertimpa keletihan, sakit, kebingungan, kesedihan hidup, atau bahkan tertusuk duri, kecuali Allah menghapus dosa-dosanya."
(HR. Muttafaq Alaih) 

Suatu ketika nanti, kita akan TERSENYUM tatkala mengenang KESAKITAN2 yang kita rasakan kini, kerana ia bakal menjadi CORETAN yang membuat kita kenal akan erti KETABAHAN juga KESABARAN. Biarkanlah diri kita terus BERJUANG untuk melawan rasa sedih, duka, hiba, kecewa & sakit ini dengan sentiasa BERLAPANG DADA & BERSYUKUR sentiasa~ InsyaAllah.. Allahumma Amin =)

syafakillah untuk saya dan antunna

syafakallah untuk antum


Nota: Sakit yang menimpa diri hanyalah kecil kalau nak dibandingkan dengan apa yang menimpa di Jepun. Sama-sama ambil iktibar daripada peristiwa tsunami yang melanda negara matahari terbit baru-baru ini. Amaran dariNya, kiamat semakin menghampiri kita~

8 comments:

Izzati Hashim said...

demam jugak ke ni? hee...

syafikillah kakak ^^

jom nikmati saat2 akhir musim sejuk ho3

wnha ws said...

Huu.. aah, semua jenis penyakit yg dtulis tu akk kena~

syukran mc't wa iyyaki =)

dhiya_rs said...

syafakillah dhirah ;)lame tak jumpe~

wnha ws said...

jazakillah yana~
tula, lame sgt x jumpe..insyaAllah nnti kn ketemu jgk =)

WanFadhilah said...

angah! semoga cepat sembuh ya! makan ubat! :D

wnha ws said...

wan! terima kasih ats doa tu! baik~ sy budak baik, msti mkn ubat.. hehe :D

mazida said...

syafakillah angah~ :D

wnha ws said...

insyaAllah..ameen =)
terima kasih mazida!